Diagnoza logopedyczna
Diagnoza logopedyczna to postępowanie badawcze mające na celu ocenę rozwoju mowy osoby badanej oraz określenie ewentualnych nieprawidłowości występujących w procesie komunikowania się. Ma wykluczyć lub określić charakter zaburzenia, znaleźć przyczynę zaistniałych nieprawidłowości, ustalić rodzaj terapii oraz rokowania na przyszłość. Diagnoza logopedyczna uwzględnia badanie mowy oraz szereg czynności dodatkowych, jak badanie sprawności narządów mowy, badanie słuchu, lub badanie psychologiczno-pedagogiczne. Badanie logopedyczne obejmuje:
1. Określenie problemu na podstawie badania wstępnego (wywiad, obserwacja, orientacyjne badanie mowy) oraz badań uzupełniających, które mogą obejmować: badanie stanu i sprawności aparatu artykulacyjnego, funkcji połykowej, funkcji oddechowych, słuchu fonematycznego (umiejętność różnicowania i identyfikowania głosek), pamięci werbalnej (zdolność zachowania w pamięć ciągu wyrazów), kinestezji mowy (czucie ułożenia narządów artykulacyjnych), płynności
i prozodii mowy, emisji głosu, praksji i gnozji oraz orientacyjne badanie słuchu.
2. Sformułowanie diagnozy logopedycznej na podstawie badania podstawowego uwzględniającego poziom rozumienia
i nadawania mowy oraz opcjonalnie umiejętności w zakresie pisania i czytania. Na tym etapie, jeżeli zachodzi taka potrzeba, wykonuje się również badania specjalistyczne – laryngologiczne, neurologiczne, psychologiczne.
3. Weryfikacja hipotez/diagnozy logopedycznej.
Postępowanie diagnostyczne przebiega w oparciu o całościowe spojrzenie na klienta z uwzględnieniem zarówno jego potrzeb językowych, jak i niejęzykowych.
Prawidłowy rozwój mowy:
-
pierwsze miesiące życia - powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie
-
ok. 6 miesiąca życia - powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie
-
1-2 rok życia - pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba,dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi
-
2-3 rok życia - pojawiają się proste zdania,dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz
-
4-5 rok życia - pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź
-
5-6 rok życia - utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż
-
7 rok życia - technika mówienia opanowana
Jeżeli jesteś zaniepokojony rozwojem mowy Twojego dziecka, wydaje Ci się, że odbiega od rozwoju rówieśników - nie czekaj, aż dziecko "wyrośnie". Zapraszamy na rozmowę.
Poradnia nasza dysponuje specjalistycznym sprzetem i oprogramowaniem komputerowym do diagnozy logopedycznej:
Logopedia 2 (Young Digital Planet), który zawiera materiał do diagnozy (i terapii) opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy z możliwością nagrania i odsłuchania wypowiedzi dziecka. Zawiera pakiety: do głosek ciszących (ś,ź,ć,dź); syczących (s,z,c,dz); szumiących (sz,ż,cz,dż); łoski "L"; głoski "r"; sfonem (do usprawniania słuchu fonemowego); echo korektor (pomocny w terapii zaburzeń płynności mowy).
Eduterapeutica Logopedia, który zawiera ównież materiał do diagnozy (i terapii) opóźnień i zaburzeń mowy z możliwością nagrania i odsłuchania. W skład zestawu wchodzą pakiety: z głoskami ciszącymi, głoskami syczącymi, głoskami szumiącymi, głoską "L", głoską "r", głoskami (k,g).
Platforma do badania zmysłów, która umozliwia przeprowadzenie przesiewowego badania słuchu, wzroku i mowy. Pakiet do diagnozy słuchu zawiera badanie: audiometryczne, słyszenia w szumie i koncentracji słuchowej.
Katarzyna Tokarska, Elżbieta Jaros