Cykl spotkań dla nauczycieli
I. Warsztaty rozwoju osobistego (otwarte) - Zapraszamy na warsztaty rozwoju osobistego dla nauczycieli, które odbędą się w październiku lub listopadzie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Skarżysku-Kamiennej.
Proponowane przez nas tematy szkoleń to:
"Żeby mu się chciało tak, jak mu się nie chce ...!" Czyli jak zmotywować uczniów do nauki? Korzyści dla uczestników:
-
dowiesz się, jak zbudować klimat osobistego i emocjonalnego wsparcia, w którym każdy uczeń jest doceniany i uczy się,
-
przećwiczysz konkretne metody i techniki zwiększające mobilizację i zaangażowanie uczniów (m.in. „zadania podsumowujące”, „zadania na dobry początek”, „co dzisiaj robimy?”, „runda bez przymusu”),
-
nauczysz się języka korzyści, czyli takiego formułowania celów dla uczniów, aby były one dla nich ekscytujące,
-
będziesz potrafił wykorzystać elementy oceniania kształtującego (NaCoBeZU),
-
doświadczysz, w jaki sposób Twój sposób myślenia wpływa na nastrój i motywację Twoich uczniów,
-
odkryjesz na nowo swoje zasoby i możliwości.
"Na językach, czyli jak zbudować most porozumienie z uczniem" - Korzyści dla uczestników:
-
zdobędziesz zdolność mówienia tak, aby Cię słuchano i słuchania tak, aby do Ciebie mówiono,
-
pogłębisz świadomość swojego stylu reagowania w konflikcie,
-
poznasz nowe narzędzia budowania dobrego kontaktu z uczniem,
-
rozwiniesz umiejętność nieagresywnego stawiania granic,
-
przećwiczysz „drabinkę interwencji” złożoną z technik reagowania w trudnych sytuacjachw klasie,
-
będziesz potrafił przekazać konstruktywną informację zwrotną dotyczącą efektów pracy ucznia.
UWAGA!!! Dla chętnych osób oferujemy 3h indywidualnego coachingu poszkoleniowego, który zapewni wdrożenie zdobytej na szkoleniu wiedzy w praktyce.
Czas trwania: 2 dni (16h lekcyjnych), Data szkolenia: do uzgodnienia
Zapisów można dokonywać osobiście w sekretariacie poradni lub dzwoniąc pod numer tel. 531 751 684 lub 41 25 306 86 do 22.10.2013r. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zapewniamy: kompetentnych trenerów, materiały szkoleniowe, miłą atmosferę przy kawie i herbacie
II. Warsztaty rozwoju osobistego (zamkniete) - Jesteśmy otwarci na poprowadzenie szkoleń w miejscu pracy nauczycieli. Obszary, w których prowadzimy warsztaty: komunikacja interpersonalna, negocjacje i mediacje, rozwiązywanie konfliktów, asertywność, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie sobą w czasie, autoprezentacja, integracja zespołu, współpraca w zespole, trening kreatywności.
Szczegółową tematykę konkretnego warsztatu ustalamy wspólnie z nauczycielami, aby jak najlepiej odpowiedzieć na ich zapotrzebowanie.
III. Coaching indywidualny - coaching jest procesem zorientowanym na towarzyszenie Klientowi w zmianie i jego celem jest rozwój. Ludzie angażują coacha, ponieważ chcą poprawić własną sytuację i osiągnąć konkretny cel. Pragną uczyć się nowych sposobów myślenia i zachowania w różnych sytuacjach, by zyskiwać lepsze rezultaty. Do powszechnych celów należy lepsza organizacja i skuteczność, większa pewność siebie, a czasem po prostu skuteczniejsza interakcja z innymi ludźmi. Dobry coach stosuje połączenie obserwacji, zadawania pytań, słuchania i informacji zwrotnej, aby prowadzić rozmowę, w wyniku której Klient uczy się i wyciąga wnioski. Coaching NIE jest doradztwem. Coaching NIE jest terapią. Coaching NIE jest szkoleniem.
Rodzaje coachingu - w poradni nauczyciele mogą skorzystać z następujących form coachingu:
Coaching zawodowy - jeżeli potrzebujesz wsparcia w realizacji celów zawodowych, pragniesz rozwinąć określone umiejętności związane z pracą nauczyciela, masz poczucie, że się wypalasz lub np. chcesz zmienić ograniczające przekonania związane z Twoim zawodem;
Coaching poszkoleniowy - jeżeli masz poczucie, że samo szkolenie to za mało, aby się czegoś nauczyć, jeśli chcesz zmobilizować siebie do wdrażania zdobytej na szkoleniu wiedzy i umiejętności
Kwestie formalne - w czystym oachingu proces trwa zwykle od 8 do 12 sesji. Czasem, jeśli zmiana nastąpi szybciej, proces trwa krócej – Klient ma tutaj decydujące zdanie. W każdym momencie procesu Klient ma możliwość zakończyć coaching. Najczęstszy model pracy to sesje 1-godzinne co dwa tygodnie w wersji spotkań osobistych lub sesji poprzez Skype (lub telefon). Jeżeli Klient bardzo potrzebuje wsparcia lub szybkich efektów, to przez pierwszy miesiąc planuje się sesje co tydzień, a od drugiego miesiąca co drugi tydzień. Oczywiście sesje są punktami kontrolnymi, katalizatorami zmiany, która dzieje się pomiędzy kolejnymi sesjami.
IV. Coaching grupowy metodą Action Learning - prowadzony jest w każdy pierwszy piątek miesiąca. W sesji coachingowej uczestniczy ok. 5-6 nauczycieli, którzy przychodzą na spotkanie w związku z kwestią, stanowiącą wyzwanie w ich życiu zawodowym. Sesja coachingowa przyczyni się do rozwiązania problemu i/lub poszerzenia wglądu w prezentowane zagadnienie. Zgłoszenia można dokonywać telefonicznie lub osobiście w sekretariacie poradni do poniedziałku poprzedzającego dzień sesji. W razie wątpliwości, chętnie odpowiemy na wszystkie pytania! Czym jest Action Learning? - Action learning, czyli uczenie się poprzez działanie, jest to narzędzie służące rozwojowi kompetencji. Uczestnicy pod kierunkiem osoby prowadzącej spotkanie wypracowują sposoby rozwiązania realnych problemów poprzez zadawanie pytań i analizowanie sytuacji praktycznych ze środowiska pracy. Action learning wyraźnie różni się od tradycyjnych metod nauczania, które koncentrują się na prezentacji wiedzy i umiejętności. W przeciwieństwie do nich, skupia się na analizie dokonanych działań, z której wyłania się wiedza prowadząca w konsekwencji do poprawy umiejętności i jakości przyszłych zachowań.
Przebieg sesji coachingowej:
1. Wprowadzenie do zgłoszonego zagadnienia przez osobę prowadzącą.
2. Zawarcie kontraktu z grupą.
3. Prezentacja kwestii, omówienie przypadku, skupienie się na swoim doświadczeniu – uczestnik sesji (ok. 5-7min.)
4. Sesja pytań i szukanie rozwiązań ze strony uczestników grupy (ok. 10-15 min.)
Uczestnicy:
-
aktywnie słuchają (np. parafrazują, klaryfikują, odzwierciedlają,
-
zadają pytania w oparciu o techniki coachingowe GROW (uczestnicy otrzymują przed sesją materiały wyjaśniające model GROW wraz z przykładowymi pytaniami opartymi na tej technice),
-
pomagają wypracować nowe rozwiazania,
-
dzielą się swoimi doswiadczeniami i refleksją, "jak to wygląda z mojej strony?"
5. Podsumowanie - uczestnik zgłaszający na wstępie zagadnienie.
6. Kazdy z uczestników prezentuje zagadnienie, po czym nastepują kroki wymienione powyżej.
7. Zakończenie sesji.
ZAPRASZAMY!
Spełnienie jest kwestią wyboru, a nie czymś, co nam się zdarzy kiedyś w przyszłości.
Laura Witworth